Tuesday, February 19, 2013


kfvdcsxku
Kuku sebenarnya memainkan peranan penting dalam soal penampilan. Secara tak lansung, kuku mampu mempamerkan imej dalaman seseorang sama ada orang itu bersih dan kemas atau sebaliknya. Mungkin ramai yang terlupa setiap kali kita berbicara, tangan kita turut bergerak dan pastinya kuku adalah antara anggota yang mudah dilihat.
Penjagan kuku sangatlah mudah. Cukup dengan hanya memotong dan membersihkannya. Tetapi ingat andai kata ianya dijangkiti bakteria dan berpenyakit, sangat sukar dan ambil masa yang agak lama untuk sembuh. Penyakit cagu, kuku merekah, kuku berwarna hitam atau kuning dan mudah patah pasti menjejaskan penampilan anda.
Rutin penjagaan kuku
  • Pastikan kuku selalu dibersihkan. Terutama bagi mereka yang sering melakukan kerja-kerja rumah seperti memasak.
cara-memotong-kuku-bayi
  • Jangan potong kuku terlalu pendek (boleh menyebabkan luka).
kudsaxku
  • Rendam kuku dalam air suam, dapat melembutkan dan memudahkan kuku untuk dipotong.
kuku-rendam
  • Gunakan nail buffer untuk melicinkan kuku selepas dipotong. Kemudian cuci dengan air untuk membuang habuk kuku.
kuku
  • Sapu kuku dengan vitamin C (atau gunakan minyak zaitun atau Vaseline. Bio-Oil pun boleh guna).
perawan-kuku-ilustrasi-_121117132022-606
  • Minum air dengan banyak (membantu kuku lebih sihat, kuat dan cantik).
minum-air-putih
  • Jangan gigit kuku! Ini akan mencacatkan bentuk kuku anda.
310651_503940649618943_1422479915_n

Petua untuk kuku kaki
Jika anda perasan, kuku kaki sering berubah warna menjadi hitam kekuningan dan secara tidak lansung menyebabkan ia kelihatan tidak cantik. Jadi kami nak kongsi satu petua tradisional dengan anda semua.
imafdsxzges
Tuangkan sedikit cuka di atas kuku tersebut dan gosok dengan kain lembut. Kemudian bilas dengan air suam sehingga bersih. Pasti warnanya akan kembali seperti normal.
Selain itu anda juga boleh menggunakan bawang putih! Gunakan beberapa ulas bawang putih dan dibelah dua. Gosokkan pada kuku sehingga warnanya kembali berkilat dan berseri. Kemudian bilas dengan air suam sehingga bersih.

Pesanan ikhlas : sila pakai sliper di dalam rumah untuk mengelakkan tapak kaki merekah dan kering..ianya disebabkan oleh simen/sabun/pencuci lantai boleh menyumbang kepada tapak kaki menjadi kering..
Ingat...tak guna beli kasut/sliper mahal-mahal kalau tapak kaki hodoh.. 

No comments: